Skip to main content
16. maj 2025

Arrangementer i vækst på Nørherredhus: – Old school service går aldrig af mode

Personalet har brugt knap tre år på at undersøge, hvad der virker – og hvad der i den grad ikke virker – på Hotel Nørherredhus i Nordborg. Nu har de opskriften på fremtidens arrangementer klar.

Af: Hotel Nørherredhus | Foto: Hotel Nørherredhus
Pressemeddelelse

Hvordan tiltrækker man kontinuerligt gæster til arrangementer på et hotel i Sønderjylland? Det spørgsmål stillede Klaus Græns sig selv, da han tiltrådte som leder af Hotel Nørherredhus i Nordborg i august 2022. I de efterfølgende knap tre år har han og hotellets medarbejdere eksperimenteret sig frem til et svar.

Ikke bare nemt at tiltrække de lokale

Ifølge hotelchefen er der tale om en relativt ukompliceret, men dog flerstrenget strategi, som nu bliver benyttet til at tiltrække endnu flere gæster til hotellets arrangementer.

Umiddelbart skulle man måske tro, at et lille hotel i Nordborg udelukkende lever af de lokale, hvad angår arrangementerne, men det er faktisk ikke tilfældet. Skiller arrangementerne sig ikke ud, kan det være svært at tiltrække byens borgere. Vi har for eksempel afholdt en højrebsaften, hvor der kom to gæster. Til gengæld har vi haft bragende succes med et arrangement, hvor menuen bestod af otte forskellige slags tarteletter. Der kom der gæster helt fra Odense. Vi har også haft succes med at tilbyde aktionærerne i Danske Hoteller nogle særlige fordele – og de kommer vel at mærke fra hele landet, siger Klaus Græns.

Den gode service i fokus

Udover at være opmærksom på altid at tilbyde noget særligt og at annoncere sine arrangementer uden for lokalområdet nævner hotelchefen kontinuitet i ledelsen og et højt serviceniveau som nøgleelementer i hotellets formel for fremtidige succes.

Der er efterhånden en del danske hoteller, hvor man selv tjekker ind og ud, og hvor der generelt ikke er lagt stor vægt på servicen. Vi kan til gengæld konstatere, at vores gæster lægger mærke til og roser os for, at tjenerne for eksempel kan huske deres navne, at de bliver fulgt op til værelset ved ankomst, eller at personalet generelt er nærværende og deler nogle fortællinger med gæsterne. Det er også den slags, der får vores gæster til at vende tilbage. Old school service går aldrig af mode, siger han.

Derudover har jeg selv oplevet, at den del af de lokale finder tryghed i, at man sagtens kan booke et halvt år ud i fremtiden og være rimeligt sikker på, at hotelchefen stadig er den samme, når man når dertil. Den stabilitet har vi manglet tidligere, og vi kan i høj grad mærke effekten af, at den er der nu, siger Klaus Græns.

Vækst i turismesmørhullet

I 2024 steg omsætningen på Hotel Nørherredhus med 19,3 procent sammenlignet med året før. Omsætningen af mad og drikke – altså fraregnet udlejning af værelser – steg i samme periode med 24,7 procent.

Hotel Nørherredhus ligger i lidt af et turismesmørhul blot fire kilometer fra Universe Science Park og fem kilometer fra det kommende Nordborg Resort. Hotellet har siden 2016 været en del af kæden Danske Hoteller.