Vi er meget glade for SOSU DIGI Tech-uddannelsen i Sønderborg, der er et eksempel på, hvordan vi kan skabe nye og moderne uddannelsestilbud lokalt, som både tiltrækker flere studerende og understøtter den fremtidige rekruttering af medarbejdere til kommunens social- og sundhedsområde. Der er behov for flere medarbejdere med en sundhedsfaglig uddannelse, og det er derfor i Sønderborg Kommunes interesse, at der etableres et stærkt lokalt sundhedsfagligt uddannelsesmiljø i et sundhedscampus, siger han.Det vurderes, at et lokalt udbud af uddannelser er med til at tiltrække flere studerende, dels understøtte den fremtidige rekruttering af medarbejdere til kommunens tilbud på social- og sundhedsområdet. Etableringen af et sundhedscampus glæder også direktør for SOSU Syd, Lotte Dalegaard Pedersen.
Nyt miljø vil tiltrække flere til Sønderborg
Vi er virkelig glade for, at det netop er vores fælles DiGI Tech-uddannelse, der flytter ind på fremtidens sundhedscampus i Sønderborg. Vi glæder os til at byde vores elever velkommen i de nye smukke lokaler med de bedste muligheder for simulationstræning. SOSU Syd vil gøre alt, hvad vi kan for at bidrage til et innovativt, attraktivt og stærkt sundhedsfagligt miljø, der medvirker til at rekruttere dygtige medarbejdere til et af Sønderborg Kommunes vigtigste velfærdsområder, siger hun.Skolebygningerne på den tidligere Ahlmann-Skolen har stået tomme siden sommeren 2024. Derfor kan lokalerne benyttes med det samme efter en klargøring, og SOSU Syd flytter SOSU DIGI Tech til Ahlmann-Skolen med virkning fra studiestart efter sommerferien 2025. Helt konkret med opstart i uge 31. Fra uge 48 vil der være behov for yderligere lokaler. I en kommende fase 2 for sundhedscampus arbejdes der på at tiltrække flere uddannelser.
